سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند متعال، مؤمنِ دانایِ ژرف اندیشِ پارسایِ فروتنِ آزرمگینِ دانشورِ خوش خویِ میانه روِ با انصاف رادوست دارد . [امام علی علیه السلام]


ارسال شده توسط امیـــــــــــر مرشدی در 89/4/22:: 2:1 صبح
برخورد انتظامی با بدحجابی قبل از جا انداختن آن به‌عنوان منکر، اشتباه و غیرممکن است

آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق دولت ضمن بیان دیدگاه و نظرات خویش به تشریح دیدگاه‌های رئیس‌جمهور درباره حجاب و امربه معروف و نهی از منکر پرداخته و از همان منظر دینی و فقهی به دفاع از موضع‌گیری رئیس جمهور در مورد نحوه برخورد با بد حجابی پرداخت.

به گزارش رجانیوز، نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس در شرایطی که تعدادی از ائمه جمعه به اظهارات رئیس‌جمهور ایراداتی وارد کرده بودند، در این مصاحبه دفاع قاطعی از نظرات احمدی‌نژاد درباره حجاب کرده و حتی تصریح می‌کند احمدی‌نژاد همان آموخته‌هایش از علما را بیان کرد.

این سخنان در حالی از سوی امام جمعه سابق شیراز بیان می‌شود که احمدی‌نژاد نیز در نشست خبری دو هفته پیش خود هنگامی که خبرنگاری نظر وی را در خصوص انتقادات گسترده به اظهارنظرش در مصاحبه تلویزیونی درباره حجاب پرسید، تأکید کرد که نظر وی همان است و منتقدان به اصل سخنان او که در واقع ایراد قانونی به شکل اجرای طرح بوده است، نپرداختند.

با این حال،‌ آیت‌الله حائری در مصاحبه خود با هفته نامه سروش، مبانی نظری اظهارات رئیس‌جمهور درباره حجاب و انتقاد از برخوردهای انتظامی را به صورت مبسوط بیان کرده است. وی، فرهنگ‌سازی برای منکر نشان دادن بدحجابی را لازمه برخورد با آن عنوان کرد و می‌گوید: نباید با قدرت نظامی و انتظامی امور شرعی را اجرا کنیم. آقای احمدی‌نژاد مخالف این نیست که به خانم‌های بد حجاب که خیلی بد لباس پوشیده، عطر فلان زده و خودنمایی می‌کنند تذکر داده شود؛ اما معتقدند کار فرهنگی باید در بخش فرهنگی انجام شود و کار نظامی در بخش نظامی.

او معتقد است که زمانی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امکان‌پذیر است که یک حرام تبدیل به منکر شده باشد و تا زمانی که بدحجابی از نظر مردم منکر نباشد مبارزه با بدحجابی با توسل به نیروی انتظامی اشتباه و حتی غیر ممکن است.

باید حرام را در نظر مردم منکر کرده باشیم

آیت‌الله حائری شیرازی با تأکید بر این نکته که رئیس‌جمهور معتقد به کار فرهنگی برای حل این مشکل است، عنوان می‌کند: ما در اسلام "امر به واجب" داریم یا "امر به معروف"؟ "نهی از حرام" داریم یا "نهی از منکر"؟ پس قبل از این‌که نهی از منکر کنیم، باید حرام را در نظر مردم منکر کرده باشیم تا بتوانیم آن را نهی کنیم. حرف آقای احمدی‌نژاد این است. کمربند ایمنی بستن نه معروف بود و نبستن آن هم منکر نبود  اما از نظر قانون بستن آن واجب بود. ما آمدیم اول این واجب را معروف کردیم و نبستن آن را منکر کردیم و جا انداختیم. بعد امر به معروف کردیم، جواب داد. مردم تارک از امر به معروف و نهی از منکر نیستند. واجبات معروفیت خود را از دست داده است؛ به گونه‌ای که اگر کسی امر کند متاسفانه خودش را مسخره کرده است.

وی در ادامه این گفت‌وگو که متن آن را شبکه ایران منتشر کرده است، درباره ایجاد زمینه برای اثرگذاری این واجب حتمی می‌افزاید: قرآن گفت امر به "معروف" و نهی از "منکر". من باید امری کنم که با امر من آن موضوع معروف شود، گاهی با امر کردن من چیزی منکر می‌شود اما من باید از زاویه معروف و منکر بودن اقدام کنم. اگر توانستم آن موضوع را معروف کنم، امر من جواب می‌دهد. قبل از آن باید زمینه معروفیت را فراهم کرده باشم، بعد امر کنم. دین ما خیلی علمی است. به همین دلیل است که به جای واژه "واجب"، "معروف" را به کار می‌برد.

رئیس جمهور مخالف هو شدن نیروی انتظامی است

عضو مجلس خبرگان رهبری فرهنگ‌سازی را از وظایف حکومت نسبت به مردم عنوان کرده و خاطرنشان می‌سازد: وقتی واجب معروف شد، امر به معروف راحت و روان می‌شود. الان اگر امر کردی تا آن موقع که آن چیز معروف نشده خودت شکسته می‌شوی یا او؟ شکسته می‌شوی دیگر. مگر شما نمی‌گویی در امر به معروف و نهی از منکر باید احتمال تاثیر بدهی بعد اقدام کنی. الان اگر به کسی بگویید کمربندت را نبند، ناراحت می‌شود؟ نه چون می‌داند برای ایمنی و سلامتی‌اش لازم و ضروری است.

وی فرهنگ‌سازی، برخورد انتظامی با هنجارشکنان و حمایت مردمی را لازمه برخورد با بدحجابی عنوان کرده و می‌افزاید: بعد از ایام فتنه بدحجابی منکر شده است؛ به شرط این‌که آن را خراب نکنیم. ما (نیروی انتظامی) می‌آییم با یک زن بدحجاب برخورد بد می‌کنیم و با حالت رقت‌باری با او رفتار می‌کنیم تا مردم که شاهد ماجرا هستند متاثر شده و این‌گونه برخورد را هو کنند. رئیس جمهوری با این کار مخالف است که نیروی انتظامی هو شود، وگرنه کاری که مردم با آن موافق باشند، آقای احمدی‌نژاد هم با آن موافق است.

امام(ره) پله پله مردم را با خود همراه کرد

آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه با تاکید بر لازمه حمایت مردمی یادآور می‌شود: شاید یک نفر بگوید من می‌خواهم وظیف خود را انجام دهم؛ حتی اگر مردم به من سنگ هم بزنند. اما آیا امام(ره) این‌گونه رفتار کرد؟ امام(ره) پله پله مردم را با خود همراه کرد. او مرتب به مردم روحیه داد و با خود جلو آورد. حجاب در دوره پهلوی رفته بود اما با رفتار و اخلاق امام(ره) حجاب برگشت؛ با لطف و اکرام و احترام مردم.

بدحجاب را مظلوم نکنیم تا با مظلوم‌نمایی برنده شود

این استاد اخلاق در ادامه با اشاره به دلخوری برخی روحانیون از موضع‌گیری رئیس‌جمهور در این خصوص، بارها احتمال اثرگذاری و معروف شدن واجب را لازمه امر به معروف عنوان می‌کند.

"امر به معروف برای شدن است یا گفتن؟ شدن با معروف شدن واجب ممکن است یا بدون آن هم می‌شود؟ مگر نمی‌گویند باید احتمال اثر داد. آقای رئیس جمهور می‌خواهد همان درسی را که علما به او داده‌اند، عمل کند. این درس خودشان است. او که غریبه نیست. همین‌هایی که ما روحانیون می‌گوییم ایشان هم یاد گرفته است. منتهی به ما(روحانیون) هیچ چیز نمی‌گویند ولی به این بنده خدا انتقاد می‌کنند. آقای احمدی‌نژاد مخالف برخورد نیست، مخالف برخورد غلط است.آقای احمدی‌نژاد می‌خواهد بدحجاب را مظلوم نکنیم تا با مظلوم‌نمایی برنده شود. می‌گوید بدحجاب را از دل مردم بیرون کنید."

استقبال هیات دولت از دروس اخلاقی

آیت‌الله حائری که تقریبا هر هفته چهارشنبه‌ها صبح از شیراز به تهران می‌آید و در جلسات هیات دولت درس اخلاق می‌دهد، با اشاره به زمینه پذیرش توصیه‌ها در دولت از استقبال دولتمردان از این جلسات می‌گوید: من می‌خواستم این جلسات را تعطیل کنم. بعد از پنج جلسه خداحافظی کردم. آن‌ها اصرار کردند. آقای رئیس جمهور هم اهل درخواست و اصرار نیست، گفت این‌ها می‌خواهند شما بیایید. من هم رئیس جمهور را شخصا دوست دارم، قبول کردم.

وی در ادامه در خصوص تفاوت توصیه‌هایش به دولتمردان و مردم عادی می‌گوید: اینها "امام" هستند. هر کدام امام و الگوی وزارتخانه خودشان هستند و رهبری امام همه این‌ها است. طبیعتا در باره مسائل اخلاقی بیشتر صحبت می‌کنیم. رئیس جمهور مرتب درباره مهرورزی صحبت می‌کند. من امروز گفتم یک منقل تصور کنید که هزار حبه ذغال روی آن است. اگر هزار حبه را در هزار منقل بگذارید، بعد از چند دقیقه خاموش می‌شود اما اگر هزار تا کنار هم باشند، با هم شعله می‌کشند. اگر با هم باشیم و همدیگر را دوست بداریم به شعله تبدیل می‌شویم.

مگر سعدی التماس کرد که شعرش را بر سر در سازمان ملل نصب کنند؟

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخشی از گفت‌وگوی خود با ارگان رسمی سازمان صداوسیما (هفته نامه سروش)  در پاسخ به این پرسشی در خصوص استفاده از ماهواره می‌گوید: مشکل ما ماهواره نیست بلکه محتوای آن است که بعضا فاقد ارزش است که البته این مشکل را هم بصیرت حل می‌کند. ما شاید بتوانیم بگوییم خرید و فروش ماهواره بد و ممنوع است و جلوی آن را بگیریم اما تکنولوژی رو به پیشرفت است. فردا که بدون آنتن ممکن شد چه باید بکنیم؟آیا دوباره بیاییم همه خانه‌ها را یکی یکی بگردیم البته تا وقتی که این‌چنین نشده کنترل هم بد نیست.

وی راه‌حل را رقابتی همپا با برنامه‌های ماهواره‌ای عنوان کرده و توضیح می‌دهد: رقابت این نیست که اگر آنها موهایشان پیدا بود ما هم به بازیگرانمان بگوییم یک مقدار مویت را بگذار بیرون از روسری! در بداخلاقی می‌خواهیم رقابت کنیم یا در زیبایی؟

این استاد اخلاق با اشاره به مهندسی پیام در تولیدات سینمایی و تلویزیونی عنوان می‌کند: دیگران آمده‌اند معانی احیانا سطحی و مضر خود را به وسیله فیلم‌های آن‌چنانی، پرمشتری کرده‌اند. در حقیقت فیلم‌ها روش بسته‌بندی است. بهترین متاع را در بهترین بسته‌بندی قرار دهید، پر فروش می‌شود و بر عکس شما بهترین معانی را در یک بسته‌بندی نامناسب عرضه کنید، کسی استقبال نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود می‌افزاید: مگر سعدی التماس کرد که شعرش را بر سر در سازمان ملل نصب کنند؟نه مقایسه کردند دیدند شعر سعدی از همه رساتر است. شما حرفی برای گفتن داشته باشید، فیلم هنری برای نمایش ارزش‌ها داشته باشید آن‌ها از شما می‌قاپند؟

حاج آقا شما هدایت‌کننده باش لذت‌بخش هم باش

آیت‌الله حائری معتقد است که می‌توان با بهره بردن از مظاهر مدرنیته به دین و بشریت خدمت کرد:البته یک نکته مهم در اینجا وجود دارد. مردم چون غذاهای مختلفی در دسترسشان قرار می‌گیرد، هر کدام که خوشمزه‌تر بود آن را مصرف می‌کنند. یعنی اصالت سلامت به اصالت لذت‌ تبدیل شده است."آن" حرف گمراه‌کننده لذت‌بخشی می‌زند."این"حرف هدایت‌کننده خسته‌کننده‌ای می‌زند. کدام تاثیرگذارتر است؟ حاج اقا شما هدایت‌کننده باش لذت‌بخش هم باش.

حالا چون شما مؤمنید باید به جام‌جهانی راه پیدا کنید؟

استاد اخلاق دولت در بخشی از مصاحبه‌اش در خصوص مسئولیت خانواده‌ها در حفظ دینداری و استفاده از ابزارهای مدرن با توجه به فراگیر شدن ماهواره و اینترنت معتقد است که این مسئله بدون نظارت و حمایت حاکمیت و دولت ممکن نیست.

"این کار با یک حرکت دسته‌جمعی خراب شده با یک حرکت فردی که اصلاح نمی‌شود! یک شهر عظیمی به اسم هالیوود درست کرده‌اند که دارد محصول تولید می‌کند. حالا بگذارید کنار شهرک‌های سینمایی و تولیدات سینمایی و تلویزیونی خودتان که بسیار ابتدایی است. همچنان که فوتبال ابتدایی شما نمی‌تواند به جام‌جهانی راه پیدا کند، در آن بخش هم نمی‌توانید. حالا چون شما مومنید باید به جام‌جهانی راه پیدا کنید؟ نه.

زیدان بهتر می‌تواند اسلام را تبلیغ کند یا بن‌لادن؟

آیت‌الله حائری در ادامه صحبت‌های خود می‌افزاید: ببینید دو تا کشور کوچولو به اسم‌ پاراگوئه و اروگوئه از آمریکای لاتین به جمع 8 تیم برتر جهان رسیدند و یکی از آنها هم به مرحله نیمه‌نهایی اما چنند کشور بزرگ از آسیا و آفریقا در دور اول حذف شدند. اینکه تعارف نداردو مردم طرفدار فوتبال برترند. حالا این‌که طرف نماز بخواند یا نخواند مسلملن است یا نیست مهم است؟ البته اگر آن بهترین بازیکن جام مثلا مسلمان باشد و نمازخوان آیا این تبلیغ اسلام نیست؟ زیدان بهتر می‌تواند اسلام را تبلیغ کند یا بن‌لادن؟ دشمنان اسلام برای این‌که چهره خشنی از اسلام عرضه کنند کاریکاتوری از اسلام به اسم بن‌لادن درست می‌کنند و تبلیغ می‌کنند. بن لادن می‌گوید من مردم و بچه‌های شما را می‌کشم چون از شما ناراحتم. این اسلام بن‌لادن است. این اسلام نیست. اگر هم باشد اسلام اموی است نه اسلام علوی.


کلمات کلیدی :

درباره
صفحات دیگر
آرشیو یادداشت‌ها
لینک‌های روزانه
پوندها
عاشق آسمونی
لحظه های آبی
جاده های مه آلود
سایت مهندسین پلیمر
Polymer Engineers of Darab University

بچه مرشد!
سیب خیال
****شهرستان بجنورد****
سیمرغ
عشق الهی
آخرین اطلاعات بروز شده
هـم انـدیشی دینـی
.: شهر عشق :.
بوی سیب
سایت روستای چشام (Chesham.ir)
فقط عشقو لانه ها وارید شوند
نسیم یاران
توشه آخرت
عشق الهی: نگاه به دین با عینک محبت، اخلاق، عرفان، وحدت مسلمین
نهِ/ دی/ هشتاد و هشت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
xXx عکسدونی xXx
همه چی از هر جا
دانشجوی سیاسی
در حسرت شهادت
هستی مامان
بچه های خاکریز
از فرش تا عرش
جامع ترین وبلاگ خبری
مقاله های تربیتی
Sea of Love
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
زازران همراه اخر
رابطه ی زنان و مردان و حقوق پایمال شده و نشده زنها
.:؛ حقوق و حقوقدانان ؛:.
هامون و تفتان
داستان زندگی من
دهاتی
دنیا همیشه قشنگه!
عاشق امام زمان
وبلاگ شمیم انتظار
شرکت نمین فیلتر
تنهایی من
امین نورا ( پسر سیستان )
عشق طلاست
یا علی گفتیم و عشق آغاز شد
بازی دل
زیباترین
خفن سرا
فانوس
در تمنای وصال
دوستانه
موعود

موسیقی وبلاگ